Tim Bueters in de Volkskrant over medische fouten bij ziekenhuizen

"Als de arts gewoon sorry had gezegd, zou ik nu niet hier bij u zitten.' Zo beginnen cliënten vaak, zegt Tim Bueters, letselschadeadvocaat en voorzitter van de Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade."  Zo begint het artikel dat op zaterdag 14 april 2018 in de Volkskrant werd geplaatst. In dit artikel wordt stilgestaan bij de gevolgen van een medische fout voor patiënten en de wijze waarop een ziekenhuis en haar verzekeraar bij zich voordoen van een medische misser zich opstelt. Het komt steeds vaker voor dat bij een medische fout de patiënt door de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis op een deugdelijke wijze te woord gestaan wordt. Er wordt stilgestaan bij wat er fout is gegaan, een gesprek met de arts behoort tot de mogelijkheden en ook  worden er excuses aangeboden. Niet meer dan normaal. Maar wordt de afhandeling van de schade vervolgens door de aansprakelijkheidsverzekeraar van het ziekenhuis ter hand genomen, dan is alle empathie volledig verdwenen. Er worden onredelijke standpunten ingenomen, een schadevergoeding wordt kost wat kost geweigerd en slachtoffers blijven hierdoor in de kou staan. Vaak hebben zij niet alleen met de gevolgen van de medische misser te maken, maar dus ook met de weigerachtige houding van de verzekeraar. Hier zou wat Tim Bueters, voorzitter van de Vereniging voor Advocaten van Slachtoffers van Personenschade (ASP), betreft wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Lees het volledige artikel op de website van de Volkskrant (link).